Hunedoara se alatura Moldovei in lupta pentru Autostrada Iasi – Tg. Mures: “Bucurestiul vrea si Moldova fara moldoveni”

Presa din Hunedoara a iesit la inaintare in batalia pentru Autostrada Iasi – Tg. Mures. Acest lucru se intampla dupa recentele aberatii ale ministrului Transporturilor, lansate ieri in sedinta de Guvern. Felix Stroe a abandonat proiectul Autostrada A8 pentru segmentul Brasov – Pascani – Iasi – Ungheni, care are un cost aproximativ de investitie de 3,08 miliarde de euro, invocand printre altele ca aceasta investitie ar fi mai mica fata de cea pentru care ne-am luptat atata vreme.

Citeste si: Autostrada Iasi – Tg. Mures ramane in mod oficial un vis frumos! Ministrul Transporturilor a dat cu bata in balta la sedinta de Guvern

Da, stiu, suna nu stiu cum sa scrii asta, mai ales acuma, cand statul roman a abandonat investitiile si baga banutii in drapele, insigne si functii pentru neamurile alora de sufera prin Parlament. Vine Centenarul peste noi si musai sa mestecam  in cazanul cu fasole nationala, nu-i asa? Nationalism si mandrii desarte.

Suna mult prea dur? E preferabila o minciunica frumoasa, umectata de metafore, sau adevarul brut, dar vindecator? Daca ti-ar veni copilul cu carnetul plin de note de 4, i-ai spune despre cat de faini ati fost tu si nevasta-ta la nunta sau i-ai face un program clar de recuperat lectiile? Despre asta e vorba.

N-o sa scriu despre Ardeal si visarile central-europene, naruite de un sistem balcanic, ramas in urma cu doua secole  – dar merita scris despre Moldova, cea mai saraca regiune a Uniunii Europene. Scuze, corect e „cea mai saracita” regiune.

Vin politicieni in haita la statuile lui Eminescu, Alecsandri, Creanga sau Enescu, recita sforaitori despre izvorul de cultura care e Moldova, despre melancolia unica a moldoveanului, dar: politicienii astia vin cu avionul, ca autostrazi ioc. Inca un dar: melancolia aia unica a moldoveanului s-a dus, acum umbla nauc dupa un loc de munca si nu-l are; despre ce sa faca versuri?, despre WizzAir-ul catre Londra? Daca s-ar face un clasament al dispretuitilor, moldovenii, alaturi de ardeleni, ar ocupa primele locuri, spre satisfactia natanga a Bucurestiului. Cauza cauzelor asta e: ai nostri alesi nu-s in stare sa mai genereze timp istoric. Modernitate si bunastare, destin european; la asta suntem repetenti pentru ca suntem condusi de niste repetenti.

O sa spuna unii ca exagerez; dar incep sa cred ca asa cum Bratianu isi dorea un Ardeal fara ardeleni, asa isi doresc astia de acum o Moldova fara moldoveni. Va suna iarasi urat, dar Moldova n-a fost o saracie inainte de a incapea pe mana Bucurestiului. S-a promis un canal Dunare-Siret din 1924 – inca nu-i gata, ba chiar abandonat e. S-a promis o autostrada care sa lege Moldova de Occident, prin Ardeal, inca din 1938; a lucrat la acel studiu un colectiv de superingineri, condus de Mihail Manoilescu  – nu s-a miscat un deget. Mai e acel studiu IPTANA din 1968, si el prevedea aceeasi autostrada spre Vest – nici macar harlet n-a fost infipt in pamant. Stii cati kilometri de autostrada aveam daca respectam planurile? 3.200! Si?

Cum stam acum: moldovenii s-au organizat, au marsaluit pana la Tirgu Mures, ca sa atraga atentia asupra Austostrazii A 8, Iasi-Targu Mures. Apoi au facut un lant uman in Capitala Moldovei, oameni de afaceri mici si mari s-au pus la masute si au strans semnaturi. Pentru prima data in tara asta saraca, cei mai saraciti dintre noi au aratat cum se face. Si? Au venit politicienii, s-au suit pe scena ca scroafele-n copac, au aplaudat si au jurat credinta si gata. Cand a fost vorba sa-si asume concret sau sa voteze buget pentru A8-ul asta, majoritatea au dat-o la intors: da’ n-ar fi mai bine s-o facem prin Bacau? Si diversiunea a functionat, baroniada a inceput raca asupra Iasiului. Sunt convins ca, daca moldovenii cereau mai intai autostrada prin Bacau, ar fi iesit aceiasi politicieni sa spuna ca autostrada ar trebui sa treaca prin Iasi…

Ca sa stii, concret, de ce e aiurea diversiunea asta cu ruta Bacau-Brasov  – si aici il citez pe Catalin Urtoi, membru al Asociatiei „Impreuna pentru A8”: Autostrada Iasi-Tirgu Mures e prinsa de Comisia Europeana, inca din 2012, pe culoarul principal de transport european TEN-T CORE NETWORK, adica poate primi pana la 85% din bani, gratuiti!, cu conditia s-o facem pana in 2030. Daca nu, pierdem banii. Ailalta ruta, prin Bacau, s-ar face pe banii nostri – adica imprumuturi cu dobanzi, comisioane etc. Pentru ruta Iasi – Tirgu Mures se fac studii de fezabilitate de 10 ani, s-au cheltuit zeci de milioane de euro deja. Cand zic de portiunea dificila de pe traseul spre Tirgu Mures, se uita ca zona de traversare Bacau – Brasov e tot munte, basca faptul ca expropierile vor fi mult mai scumpe.

Astea nu le-am inventat eu, le-au sintetizat organizatorii marsului si cei care se bat pentru Autostrada A8. Practic, prin incapatanarea guvernantilor de la Bucuresti, se saboteaza economia nationala si regionala. Plus: economia, inclusiv a Moldovei, are nevoie sa exporte in Vest, nu sa importe „Adibas” sau „Pawasonic”. Si-ti mai dau o cifra, am luat-o din studiul BNR pe 2016: toata Regiunea de Nord-Est are investitii straine de 1,6 miliarde euro. Toata! Stii cate investitii straine a atras Sebesul, oraselul acela fermecator aflat langa autostrada? Peste doua miliarde de euro. Regiunea de Nord-Est avea 3,3 milioane de locuitori si un somaj de 6,7% in decembrie 2016, Sebesul are 32.000 de locuitori si administratia cauta disperata sa importe forta de munca. Asta inseamna autostrada.

Ar trebui sa ne intre odata in cap: nu exista tara bogata cu oameni saraci. Nu exista tara in care cineva, fie si ministru, sa apese pe-un buton si sa cunoasca mai bine decat oamenii locului care sunt atitudinile, oportunitatile sau resursele comunitatilor. Nu se poate sa vorbesti despre viitor si sa stai impasibil, cand milioane de romani pleaca din Romania. Ardeal fara ardeleni, Moldova fara moldoveni, Banat fara banateni si tot asa pana la Romania fara romani. Asta face sistemul denumit  de Lenin „centralism democratic” – adica o porcarie. Poti muta capitala la Tecuci sau la Sighet, daca se pastreaza sistemul tot saracie va fi.

Le e frica de descentralizare de ce? Ca raman baronii de la Centru fara bani de pomeni electorale? Le e teama ca iesenii hotarasc pentru Iasi, clujenii pentru Cluj sau timisorenii pentru Timis si toti pun umarul pentru toti? In saracie nu exista solidaritate, tovarasi, in saracie iei ciomege peste spinare pentru o bucata de carne. Asta face Centrul, jefuieste comunitatile chiar in numele solidaritatii. Si ca sa ne uitam in ograda proprie, cati dintre deputatii PSD din Moldova au dat cu pumnu-n masa cind Teleromanul lui Dragnea a primit bani pentru drumuri cat toata Regiunea de Nord-Est? La fel: cati deputati clujeni au protestat cand Clujul, judetul, a primit pentru drumuri de 13 (treisprezece) ori mai putini bani decit acelasi sultanat de succes numit Teleorman? Niciunul, ca sa stiti.

Si mai e ceva important, pe repede ‘nainte: si ardeleni, si moldoveni, si toti, avem acelasi drum spre Vest; daca nu ne dam mana acum, daca acum nu facem din Centenar o evaluare onesta a ceea ce musai e de facut, Centenarul asta nu va fi decat o scena pe care se vor sui iar politicienii, in aplauze si promisiuni si mandrii desarte – chiar nu te-ai saturat de asta in 28 de ani?

sursa: glasul-hd.ro

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Sursa acestui articol este websiteul bzi.ro